سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شکیبایی، برترین خصلت و دانش، برترین زیور و عطاست . [امام علی علیه السلام]
پاتوق سرگرم کننده سورتمه

عضو هیات علمی دانشگاه علم وصنعت گفت: تاثیرات منفی امواج الکترومغناطیس بسیار مضرتر از آلاینده های موجود در هوا است .

مضرات امواج تلف همراه را جدی بگیرید

امواج تلفن همراه، رایانه ها و وسایل الکترونیکی و مغناطیسی از جمله امواج الکترومغناطیس هستند که مضرتر از آلاینده های هوا می باشند.

امواج الکترومغناطیس بر اساس تئوری موجی، نوعی موج است که در فضا انتشار می یابد و از میدان های الکتریکی و مغناطیسی ساخته شده است. این میدان ها در حال انتشار بر یکدیگر و بر جهت پیشروی موج عمود هستند.

به گزارش یورفان به نقل از ایرنا دکتر احمد چلداوی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود : اثرات امواج الکترومغناطیس بر بدن جانداران به دو بخش اثرات حرارتی و غیرحرارتی تقسیم می شود. برخورد امواج الکترومغناطیس به سلول زنده باعث بالا بردن حرارت بدن موجود زنده می شود زیرا این امواج حرارت سلول های زنده را بالا می برند . سلول زنده شامل سلول حشره، انسان و گیاهان است . افزایش حرارت عملکرد سلول را مختل می کند.

وی اظهار داشت: از این مکانیسم ( تاثیر حرارت بر سلول های زنده ) برای ازبین بردن آفت ها(حشرات )یک زمین کشاورزی استفاده می شود.برای مثال با تاباندن این امواج می توان آفت ها را دفع کرد زیرا حشرات مضر تحت تابش امواج الکترومغناطیس از بین می روند.

چلداوی همچنین درمورد مکانیزم دوم اثر غیرحرارتی امواج الکترومغناطیس در بدن موجودات زنده گفت: امواج الکترومغناطیس در سر انسان تولیدسوت می کند. برای مثال یک انسانی که در معرض این امواج است احساس می کند که سروصدای بسیاری در محیط وجود دارد اما دیگر افراد که در معرض تابش قرار ندارند این سروصدا را نمی شنوند. این اثر به نام اثر غیرحرارتی معروف است.

وی افزود : در صورتی که افراد در معرض اثر غیرحرارتی این امواج قرار گیرند ممکن است دچار حالت تهوع شوند و یا در مکانیزم بدن آنها اختلال ایجاد شود.

چلداوی گفت: برای مثال فردی که با تلفن همراه صحبت می کند متوجه می شود که گوشی تلفن همراه وی گرم شده است و به مرور زمان تولید صداهایی مانند سوت در گوش و سر انسان می شود.

وی خاطرنشان کرد: در یک آزمایش، مدل مغز انسان را در درون سر یک عروسک قرار دادند که این مدل دارای ویژگی های مغز انسان بود و در آن مایعی حساس به دما ریخته شد. در مرحله بعدی به مدت نیم ساعت سیگنال ها و امواج الکترومغناطیس را به سر این عروسک تاباندند و مشاهده کردند که در اطراف گوش و مغز ، این مایع گرم شد.

*** مردم باید در استفاده از گوشی های استاندارد با احتیاط عمل کنند

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: بسیاری از تلفن های همراه نیز دارای استانداردهای لازم هستند اما رعایت این استانداردها کافی نیست بلکه نباید از تلفن همراه در مدت زمان طولانی استفاده کرد.

وی گفت: افزایش دمای دستگاه های تلفن همراه نشان می دهد که آنها امواج دارند و موجب تغییر دما در بدن می شوند . این تغییر دما باعث ایجاد سوت در گوش و قرمزی پرده گوش می شود چرا که پرده گوش حرارت را جذب می کند.

 

© بازنشر مطالب یورفان تنها باذکر منبع، مجاز میباشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

ارسال به کلوب ارسال به فبس بوک ارسال به گوگل ارسال به فرند فید ارسال به فرند فید

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط فرید 92/11/25:: 9:30 عصر     |     () نظر